The South Island

23 mei 2010 - Arthur's Pass, Nieuw-Zeeland

Vandaag is rustdag. Ik weet niet zeker of dat een goed plan is. Het miezert hier een beetje, maar voor morgen is er rot(ter)weer voorspeld. Alleen ik ben moe en toe aan wat rust voordat ik weer verder moet vakantieen :) Hard werk hoor! Ik ben 2 dagen geleden met de boot van het noord eiland naar het zuid eiland gevaren. Allemaal spannende verhalen gehoord van andere backpackers die walvissen en dolfijnen hadden gezien dus ik heb het eerste half uur buiten en de kou en wind op de boeg gestaan. Heel erg mooi uitzicht... Vervolgens een uur bij de damestoiletten (zeeziek :) en vervolgens weer een 2 uur buiten. Helaas geen migrerende walvissen, zelfs geen dolfijntje die zich liet zien.. Ik dacht op een gegeven moment wel in de verte een albatros te zien.. Maar het mindere wildlife en de mindere gezondheid maakte geen verchil op de prachtige fjorden.

Mn auto heb ik in Wellington laten staan, dus vanaf Picton een bus genomen naar Kaikoura. In Maori betekent Kai eet en Koura kreeft. Je raad het al! Een vissersdorpje. De Maori's visten er vooral naar kreeft, maar met de komst van Europeanen werd het een havenplaats voor de Walvisvaart. Ongeveer 20 minuten bij de kust vandaan bevindt zich een diep onderwaterravijn en daar vissen vnl potvissen graag naar de reuze inktvis. De walvisvaart is tegenwoordig verboden in Nieuw Zeelandse waters, maarrrr Whalewatchen niet! Dus heb ik me ingeboekt en zijn we 's ochtends om 7.30 de zee opgegaan op walvisjacht. En het was indukwekkend. Het dorpje ligt op een uitstekels in de zee, en achter dit uisteeksel kun je de bergen met besneeuwde toppen zien. Prachtig! We hebben maar liefst 7 van de beesten gezien. Ze rusten aan het oppervlakte altijd een paar minuten uit om hun zuurstofgehoogte weer omhoog te helpen, waarna ze voor meer dan een uur onder water blijven.. Op de terugweg langs een school van wel 100(den) dolfijnen gevaren. Het dolfinarium is er nIks bij. Je hebt ook de mogelijk om met ze te zwemmen, wat mocht ik ooit nog eens terugkomen in Nieuw Zeeland, ik zeker wil doen. Er is zo veel en zo veel moois en leuks!

Rond 11 uur waren we terug en om de safaridag compleet te maken hebben ik en Katherine, kamer en walvisvaartgenoot, een wandeling langs de zeehonden kolonie gemaakt. Weer prachtig/mooi/leuk/indrukwekkend en nog meer prachtige/mooie/leuke en indrukwekkende foto's gemaakt. Om rond 4en de bus naar Christchurch te pakken.. daaraangekomen... werd het verhaal wat minder prachtig/mooi/leuk of indrukwekkend.. Ik kwam er namelijk achter dat met de nieuwe oude Josephine ook andere eigenschappen beter naar boven schijnen te komen.. Vergeetachtig.. dingen verliezen... Aaargh! Mn camera!!! Ik ben mn camera kwijt!!!! Ik heb hem in het hostel waar we een kopje soep hebben gedronken nog gehad voordat we naar de bus zijn vertrokken.. En ik dacht Echt dat ik hem in mn backpack had gedaan... Maar helaas... Het leven gaat niet alleen over rozenblaadjes...

Nu dus in Arthurs pas, een dorpje in de Bergen. Je kunt hier prachtige wandelingen maken, Kea's zien ennn er zijn Kiwi's heruitgezet een aantal jaar geleden. Dus vanavond op Kiwi jacht. Weinig tot geen kans om ze te zien, maar ik hoop dr minstens eentje te horen. Morgen als het weer het toe laat een waterval beklimmen.. Naja.. het pad naast de waterval dan he. En dan dinsdag door naar verder.

Ik voel me iig een stuk beter, op het camerageval na dan, ben blij met mn keuzes, had graag een wat beter laatsteervaringophetpaard gehad. Maar het zal niet mijn allerlaatste zijn geweest dus even geduld hebben.  En 0,0 spijt van deze vakantie!

1. Doris:
    23 mei 2010
    Een vakantie op het Zuid Eiland van Nieuw Zeeland, dat kón ook echt niet mis gaan! :)
    Ik ben blij dat je het naar je zin hebt, maar wel echt kut van je camera, zeg!

xx
  2. Michelle:
    24 mei 2010
    Goed om te horen dat je zulke mooie dingen aan het zien bent daar! Als ik andere mensen hun mooie rijsverhalen hoor word ik altijd jalours.. maar bij jou word ik alleen maar heel blij :).
    Heeft je kamer/walvisvaartgenoot wel foto's gemaakt van de hele dag? want we willen wel foto's zien van Josefien met honderden zeehonden!
    Hier is het trouwens eindelijk lekker weer geworden, dus lekker dit weekend ge-bbq'd met alle vrienden met Sammy's verjaardag en voor Frank's feestje de hele dag in de zon in het park gezeten (Frank is al 30! geworden). Alleen studeren is lastig met dit weer:).
    Tot best wel snel alweer! En nog heel veel plezier!
    En wel snel een nieuwe camera kopen he!
  3. Kees:
    26 mei 2010
    Ha lieve Josephine, fijn en snel die camera kopen. Wij zijn weer in de van Tuyll veel liefs K&N